Η απαλλαγή από το τεράστιο απόθεμα «κόκκινων» δανείων είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα καθώς όπως υπογραμμίζεται και στην τελευταία έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας η μεταφορά των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ) εκτός τραπεζικού συστήματος δεν σημαίνει αυτόματα και την οριστική εξάλειψη του χρέους από την οικονομία.
Ένα επίσης κρίσιμο ζήτημα είναι αυτό του τακτικού ελέγχου όλων των ρυθμισμένων δανείων από την Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή (ΕΒΑ) ώστε να υπάρχει πλήρες ιστορικό του κάθε δανείου που γίνεται ενήμερο με στόχο την προσεχή διετία τα δάνεια που «πρασινίζουν» να μπορούν να επιστρέψουν, μέσω διαδικασίας πώλησης, στις τράπεζες. Για τον λόγο αυτό οι εταιρείες διαχείρισης θα πρέπει να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους στους νέους κανόνες που δημοσιεύει η ΕΒΑ.
Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρει η Ημερησία, το βάρος ενός πολύ σημαντικού τμήματος του ιδιωτικού χρέους πέφτει στις Εταιρείες Διαχείρισης και όπως υπογραμμίζεται στην Εκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας η εύρυθμη λειτουργία της εν λόγω αγοράς για την επίτευξη της οριστικής εκκαθάρισης του χρέους είναι σημαντική παράμετρος. Το 2022 η συνολική αξία των υπό διαχείριση ανοιγμάτων από τις εταιρείες διαχείρισης ανήλθε σε 90,5 δισ. ευρώ.
Ηλεκτρονική εφαρμογή κώδικα δεοντολογίας
Σημαντική παράμετρος στη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους θα είναι και η εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών που μέχρι σήμερα γίνεται «χειροκίνητα», μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας από τον Ιούνιο από τράπεζες και servicers θα προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια και ταχύτητα για τους δανειολήπτες και τους πιστωτές.
Στη συνάντηση τέθηκε και το ζήτημα της εξυπηρέτησης των οφειλετών, με τους servicers να υπογραμμίζουν ότι έχουν ήδη προχωρήσει σε σημαντικές τεχνολογικές επενδύσεις και έχουν αναβαθμίσει τα call centers τους που υποδέχονται 1,4 εκατ. κλήσεις ετησίως και με τον δείκτη ικανοποίησης εξυπηρέτησης να είναι στο 85%, ενώ έχουν απαντήσει εγγράφως σε 300.000 αιτήματα. Όπως σημειώνουν εξυπηρετούν 2,3 εκατ. δανειολήπτες και τα παράπονα δεν ξεπερνουν τις 8.000.
Στόχος η αύξηση της αποτελεσματικότητας
Για τους servicers, η αποτελεσματικότητα ώστε να παράγεται αξία για τους πελάτες (τράπεζες επενδυτές) , τους δανειολήπτες και του μετόχους υιοθέτηση αυτοματοποιημένων εργαλείων παρακολούθησης της πορείας των χαρτοφυλακίων είναι κομβικής σημασίας.
Ετσι, η αύξηση της αποτελεσματικότητας μπορεί να γίνει μέσω της χρήσης τεχνολογικών και καινοτόμων εργαλείων (data analytics, αναβαθμισμένα μοντέλα CRM, campaign managment εργαλεια) αλλά και εφαρμογή προσωποποιημένων βιώσιμων λύσεων ρύθμισης και νέων προϊόντων προσαρμοσμένων στις ανάγκες των οφειλετών μας. Σημειώνεται ότι λόγω των τιτλοποιήσεων καταγράφεται σημαντική απώλεια στοιχείων δανειοληπτών τα οποία θα πρέπει να ανακτηθούν άμεσα ώστε να προχωρήσουν ανακτήσεις από τους servicers.
Σε τρεις εταρείες διαχείρισης η μερίδα του λέοντος
Σημειώνεται ότι η ΤτΕ έχει χορηγήσει άδεια λειτουργίας σε συνολικά 26 Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις (ΕΔΑΔΠ), εκ των οποίων σήμερα λειτουργούν οι 23.
Ο βαθμός δραστηριοποίησης των υφιστάμενων εταιρειών διαφοροποιείται σημαντικά. Συγκεκριμένα, οι 3 μεγαλύτερες εταιρείες κατέχουν σωρευτικό μερίδιο αγοράς 84% με βάση τη συνολική αξία των υπό διαχείριση ανοιγμάτων, ενώ 15 εταιρείες καταγράφουν ελάχιστη έως μηδαμινή δραστηριότητα (μερίδιο μικρότερο του 1%).
Το 2022 το συνολικό ενεργητικό των ΕΔΑΔΠ ανήλθε σε 1,44 δισ. ευρώ, ενώ το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων, καθώς και των υποχρεώσεων των ΕΔΑΔΠ περιλαμβανομένων των προβλέψεων, ανήλθαν σε 891 εκατ. ευρώ και 546 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.
Tα κέρδη των ΕΔΑΔΠ το 2022 διαμορφώθηκαν σε 164 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των αμοιβών προσωπικού και των διοικητικών εξόδων αποτελούν το 44% του κύκλου εργασιών τους.